ODDER
FORSIDEKALENDERINTERN

Nosework i Odder PH.

Hvad er Nosework?

Nosework er en hundesport, hvor hunden får lov at bruge sin lugtesans til at søge efter dufte i forskellige miljøer. Det giver hunden både mental og fysisk stimulering og er en sjov aktivering for både hund og fører. Nosework kan tilpasses individuelt efter erfaringsniveau og hundens fysik. Derfor kan det udføres af de fleste hunde og ejere uanset race, alder og tidsmæssige begrænsninger.

Da vi træner med hundens primære sans i fokus, synes de fleste hunde, nosework er sjovt og stimulerende. Det er ligeledes nemt at tilpasse nosework til alle typer hunde – små som store og unge som gamle kan være med. Du kan selv vælge området, der skal søges i, og sværhedsgraden, hvilket også giver skadede eller syge hunde mulighed for at træne nosework. Det positive ved at lade hunden bruge sin lugtesans er, at du igennem træningen fremmer dens mentale sundhed, samtidig med at I har det sjovt sammen og får et tættere forhold.

Hvad har det med Politihundeforeningen at gøre?

Dansk Politihundeforening har til formål, at "skabe interesse for opdræt og dressur af politihunde og deres praktiske anvendelse inden for politiets arbejde og blandt civile medlemmer," og " lade afholde konkurrencer, der bygger på praktisk politihundearbejde." Nosework er efter vores mening tæt beslægtet med det arbejde, som politiets specialhunde laver. Hvis man ser bort fra færtkilden, der i nosework er Lavendel, eukalyptus og anis, så ligger de enkelte opgaver tæt op af politiets Narko og Sprængstofhundes arbejde.

Hvordan gør vi i Odder PH.

I Odder PH har vi som noget nyt oprettet kurser med Nosework. Kurserne afvikles både på vores træningsplads og "ude i byen", hvor vi låner faciliteter. Vi har valgt, at vores hunde skal have en egentlig markering ved deres fund, hvorfor træningen indeholder: markering, færtgenkendelse og søgemotivation

Kurserne afholdes løbende og bliver anonceret i vores facebookgruppe.

Hvem er instruktør?

Vores instruktør er Peter Holm, der har været hundefører i politiet siden 2004. Peter er uddannet instruktør og har de seneste år arbejdet med specialhunde.