MIDDELFART
FORSIDE

Kårings-konkurrencehold

Kåringsholdet træner lørdag eller søndag. Dette hold er for hundeførere som vil have deres hund kåret i Dansk Politihundeforening. Det er også for hunde som ikke kan kåres i Dansk Politihundeforening, de kan blive lokalkåret, så kan de deltage i klubbens lokale konkurrencer. Konkurrenceholdet træner onsdag lørdag og søndag. Der er ingen træner på dette hold, da alle hjælper til med træningen.

Når en hund er kåret i Dansk Politihundeforening, kan hund og fører deltage i konkurrenceprogrammet. Hvis hunden skifter ejer, er det kun kåringen der følger hunden, så derfor skal hunden og den nye ejer starte i Unghundeklassen.

Foreningens konkurrenceprogram består af 4 konkurrenceklasser:

Unghundeklassen.
Patruljeklassen.
Kriminalklassen.
Vinderklassen.

Der er 12 øvelser i alle tre klasser:
Øvelse 1: Fri ved fod
Øvelse 2: Apportering
Øvelse 3: Halsgivning
Øvelse 4: Spring
Øvelse 5: Afdækning
Øvelse 6: Fri ved cykel
Øvelse 7: Gerningsstedssøg
Øvelse 8: Sporsøg
Øvelse 9: Rundering/eftersøgning
Øvelse 10: Anholdelsesopgave
Øvelse 11: Frygtløshed for slag
Øvelse 12: Afståelse af stop

Programmet er dansk og tilrettelagt af erfarne tjenestehundeførere. Programmet tager sigte på løsning af praktiske opgaver, hvor hundeføreren disponerer sin og hundens indsats.

Det giver glade og velafbalancerede hunde, hvor svaghed i en disciplin ikke automatisk udelukker hunden fra at nå toppen. Konkurrenceprogrammet bygger videre på kåringsprøven med blandt andet en øvelse, hvor hunden skal kunne løbe fri ved cykel, gerningsstedsøg og eftersøgningsopgaver med stigende sværhedsgrad i klasserne.

I foråret afholdes der oprykningskonkurrencer i Unghundeklassen, Patruljeklassen og kriminalklassen

I efteråret afholdes der udtagelseskonkurrencer til DM i Patruljeklassen, Kriminalklassen og vinderklassen, samt oprykningskonkurrence i Unghundeklassen.

Danmarksmesterskabet for Dansk Politihundeforening afholdes en gang årligt i den sidste weekend i september med forskellige lokalafdelinger som arrangører. Der deltager 48 hunde, heraf 24 tjenestehunde og 24 civile hunde i Danmarksmesterskabet for Dansk Politihundeforening fordelt på 3 klasser.