ODENSE
FORSIDE
   VIDEREGÅENDEHOLD

Hvem kan komme på videregående hold
Efter bestået begynderprøve kan der trænes på de videregående hold. Her trænes på hold fra kåringshunde, unghunde, patruljehunde, kriminalhunde og helt frem til de højest placerede vinderhunde.

Kåringsklassen
Efter en bestået begynderprøve i Højme, trænes der frem mod en PH kåring ved Dansk Politihundeforenings kåringsmand i Område 4 (Fyn). Kåringen svarer til godkendelsesprøven af politiets tjenestehunde og er en brugshundeprøve på linje med BHP prøver, der giver adgang til at stille med hunden til avlskåring i en specialklub.

Odense Politihundeforening afholder 2 konkurrencer om året for hunde i kåringsklassen. Det er samtidig en test af, om hunden er klar til at blive kåret. Får hunden de nødvendige point ved konkurrencen, bliver den indstillet til kåring ved kåringsmanden. Derudover kan en træner indstille til kåring, hvis det vurderes, at hunden er klar.

Der stilles følgende krav for at stille til en PH kåring
- Hundeføreren skal være medlem af Dansk Politihundeforening.
- Hunden skal have stamtavle i Dansk Kennel Klub.
- Hunden opnår de nødvendige point ved kåringskonkurrencen eller regler for indstilling til kåring er opfyldt (link til regler for indstilling til kåring)

Kåringsprogram (link til kåringsprogram)
Øvelse 1: Lineføring
Øvelse 2: Fri ved fod
Øvelse 3: Apport
Øvelse 4: Spring
Øvelse 5: Halsgivning
Øvelse 6: Afdækning
Øvelse 7: Sporsøgning
Øvelse 8: Rundering
Øvelse 9: Stop af stok-bevæbnet person
Øvelse 10: Stop af pistol-bevæbnet person

Unghundeklassen
Er hunden PH kåret rykker den op i unghundeklassen. Herfra er det point fra deltagelse i officielle konkurrencer, der afgør, hvornår der rykkes op i højere klasser.
I Dansk Politihundeforenings vedtægter er der et krav om, at der skal afholdes et vist antal konkurrencer om året, der kan give point til oprykning i næste klasse -det er de officielle konkurrencer. Der afholdes 2 officielle unghundekonkurrencer om året -en om foråret og en om efteråret.
Odense Politihundeforening afholder 2 lokale unghundekonkurrencer om året for deres medlemmer. De afvikles ca. 1 måned før de officielle konkurrencer.

Patruljeklassen
Har hunden opnået de nødvendige point i unghundeklassen til oprykning, er hunden i patruljeklassen.
Fra patruljeklassen og videre i klasserne afholder Dansk Politihundeforening hvert år Danmarksmesterskab den sidste weekend i september måned.
Der afholdes hvert år følgende officielle konkurrencer; en oprykningskonkurrence, udtagelse til Danmarksmesterskabet (hvor de bedste går videre til mesterskabet) og Danmarksmesterskabet. Alle 3 konkurrencer kan give point til oprykning til kriminalklassen.

Kriminalklassen
Her er det det samme som i patruljeklassen og med de samme konkurrencer, men hvor opgaverne er væsentligt sværere, og som giver point til oprykning i vinderklassen.

Vinderklassen
Denne klasse er det højeste hunden kan opnå. Her er der kun udtagelsen til Danmarksmesterskabet, som er en officiel konkurrence. De 10 bedste vinderhunde kommer med til Danmarksmesterskabet.

Konkurrenceprogram (link til konkurrenceprogram)
Øvelse 1: Fri ved fod
Øvelse 2: Apport
Øvelse 3: Halsgivning