OMRÅDE 5
FORSIDEBlanketterGallerierINTERN

Ringsted den 11/1 2022

Vejledning omkring afholdelse af en temadag/træningsdag i område 5

I et forsøg på at skabe et stærkt område 5, har områdebestyrelsen besluttet, efter opbakning fra alle klubber, at der vil blive afholdt 2-4 dage om året,

hvor der lægges fokus på uddannelse/træning af vores hunde. Det er op til hver

enkelt klub i området, hvorvidt klubben ønsker at afholde et sådant arrangement.

Det er også den enkelte klub/tilrettelægger der beslutter, hvilke klasser der kan

deltage, og hvilke øvelser der bliver undervist i.

3 eksempler på hvad tema/træningsdage kan indeholde:

(Temadag for unghunde med fokus på indlæring af døde genstande og gerningsstedssøg.)

(Temadag for kåringshunde i alle øvelser, og der kan vælges 2 øvelser pr deltager.)

(Temadag for alle kårede hunde: Hundene udfordres i øv. 10 på forskellige standpladser.)

Da disse temadage afholdes på Område 5`s vegne er der visse retningslinjer, der skal følges.

afholdes, af den afholdende forening.

mulige formidling og undervisning, og der skal udelukkende trænes ud fra principper

som er positive, for hund og fører. Områdebestyrelsen giver gerne sparring, i forhold til valg af instruktører.

Vi håber, alle vil tage godt imod vores tiltag i håb om et stærkere, dygtigere og et mere opdateret

Område 5. Derfor en stor opfordring herfra til at byde ind med afholdelse af en temadag.

Såfremt der er spørgsmål omkring ovenstående kontaktes områdebestyrelsen.

Bedste hilsen

Områdebestyrelsen

Tilmeldingsblanket til Tema træningsdag

Til Tilrettelægger & Instruktører

Dette skriv skal gennemlæses af tilrettelægger og instruktører, inden afholdelse

af en tema/træningsdag.

For at vi på områdets vegne kan afholde tema/træningsdage er

der få men vigtige regler, der skal følges, således at hundeførerne går hjem fra dagen med en positiv oplevelse, og et ønske om at deltage i fremtidige tema/træningsdage i område 5.

I område 5 træner vi belønningsbaseret

Alt træning skal være belønningsbaseret, dvs. hunden belønnes ved korrekt adfærd.

I område 5 straffer vi ikke hunden

Alt brug af fysisk straf eller andre hjælpemidler til dette er IKKE tilladt.

I område 5 er vi interesseret i og nysgerrige på viden

Som instruktør skal du, i mindre eller større omfang, kunne videreformidle tanker og teori bag den øvelse du er ansvarlig for, således at kursisterne får en forståelse for den teori eller det praktiske omkring træningen af den valgte øvelse.

Fra tidligere afholdte træningsdage, er der positiv feedback fra kursisterne på kort teoretisk indledning forinden træningen/den enkelte øvelse påbegyndes. Du kan evt. fortælle: Når jeg træner xx øvelse, så deler jeg øvelse xx op i delmål, fordi…..

Det er en god idé at vurdere, hvor mange forskelige øvelser hunden kan kapere på én træningsdag. Indlæringskuren for trætte hunde er lav.

Det er en god idé at sammensætte holdene således at hundene enten har ca. samme alder, hundene har samme udfordringer eller hundene er i samme klasse.

Det er en god idé at lave en evaluering med hundeførerne sidst på dagen, således at både tilrettelægger og instruktører får noget feedback på deres anstrengelser.

Bedste hilsner

Områdebestyrelsen